Mozgásterápiás folyamat

Hogy néz ki egy komplex szemléletű mozgásterápiás folyamat a Recovery Zone legfiatalabb tagjának, Raffai Peti szemszögéből? Mi az ami a színfalak mögött játszódik? 

Peti egy igen alapos esettanulmányt közölt, természetesen név nélkül, amelyben láthatjátok, hogy milyen szempontok mentén kell felépíteni egy rehabilitációs folyamatot. 

Derékfájdalom- sérvesedés

Az alany nő, 45 éves, 95 kg (jelenleg 82kg), 168cm magas, endo-mezomorf testalkat.

Tünetei:

Ülve, zsibbadó érzése volt a piriformis környékén lokálisan, valamint az alsó végtagba sugárzó, egy oldalra lokalizálódó tipikus idegi érintettségre utaló tünet.

– Volt olyan, hogy nem tudott felállni a székből magától.

– Csípő ízületének mozgástartománya beszűkült.

– Izom fájdalom a gluteusok környékén.

– Orvos által diagnosztizált Bursitis trochanterica.

– Orvos által diagnosztizált előboltosulás: L5 hernia.

– Gyakran érezte, hogy “beállt a dereka”.

Az orvos azt tanácsolta, hogy szedjen izomlazító gyógyszert és pihenjen.

Ezután határozta el magát az életmód váltásra, és kezdett el edzeni velem.

Hogyan kezdtem hozzá?

Először is elkezdem stabilizálni stabil talajon a lumbális gerinc, a csípő és törzs területét komplexen (1.) a belső has űri nyomás (Internal Abdominal Pressure: IAP) optimalizálásával a kezdődő porckorong degeneráció miatt (2.)

Dolgoztunk az izom egyenlőtlenségeken a gerinc mentén történő erőátvitel korrigálása érdekében. Itt, a fő mozgásokban érintett a váll ízület, a gerinc háti szakasza, és a lumbális szakaszon is látok limitációkat a mozgásban, izom egyenlőtlenségekre utalva, valamint túlsúlyt, rossz légzés mintát gyakorlatok közben, genu valgust és kifelé álló lábfejeket.

Az összes gyakorlattal az a célom, hogy mozgás alatt, az erőátvitel során a gerinc mentén, a stressz összpontosulását elegyengessem az L4-L5 régió és a derék környékéről.

Hogyan tudom ezt a leghamarabb elérni?

Hogyan válhat teljesen tünetmentessé a páciensem csupán mozgás terápiát alkalmazva?

Egyénre szabott, a berögzült mozgásmintát megváltoztató célzott gyakorlatokkal, melyek az idegrendszert arra ösztönzik, hogy tehermentesítse a lumbális gerinc, csípő és a törzs régiót és fontos adaptációs folyamatokat indítson el más területeken mint például;

– Váll ízületi retractios izmok,

– Hasizmok és törzs rotációs izmok

– Farizmok

-A hamstring/quadriceps aránnyal is foglalkozni kellett.

– Légzés: diaphragma

Stb..

Tehát az optimális IAP kialakításáért felelős struktúrák fejlesztése az ágyéki gerinc- csípő- törzs régió komplex védelem érdekében. (2.)

Szeretném felhívni a figyelmet, hogy ezt a stressz behatást, ami a vendégemet érte évek alatt a derék területén, ha ellensúlyozni akarom, akkor megfelelő ingert kell adnom a testnek, hogy hatásosan megváltoztassam a mozgásformát, a tervezett adaptációs folyamat elinduljon, és belátható időn belül eredményt tudjak felmutatni.

Ez a megfelelő inger olyan célzott gyakorlat, amit az idegrendszernek megtanítva a kezdeteknél stabilizációs, stabil talajon, relatív kis ellenállással, nagy ismétlésszámmal az ideg-izom kapcsolatok kiépítésére használok, majd amint lehet, áttérek az erő gyakorlatokra ugyan ezekben a fő mozgásokban (pl.: Nagy farizom izolált, majd komplex gyakorlatok) (3.).

A gyakorlataim eszköztárában szerepelnek mind a hajlékonyságot, az egyensúlyt, az erő-koordinációt és a komplex erőt fejlesztő feladatok, melyek hosszútávon felelősek a test stabilitásáért (1.), valamint az aerob edzések, melyek a megnövekedett metabolikus anyagcsere folyamatokon keresztül a derék lágy szöveteire hatva gyorsítják a gyógyulás folyamatát, csökkentik a szöveti feszülést (3.). Az izom, ín, szallagok flexibilitásának fejlesztése a derék környékén és a mozgásterjedelem növelése mind hozzájárul a célom eléréséhez (3.).

Bázis gyakorlatnak a guggolás választottam, mert ebben a gyakorlatban jól megfigyelhetőek a funkcionális deficitek és progresszíven haladva, rendszeres visszajelzését kapok, hogyan adaptálódnak a kiegészítő gyakorlatok az egyén globális mozgás-habitusához (4.,5.).

A kezdetekben, az ilyen és ehhez hasonló patológiás állapotoknál, az antagonista- túlterhet (overuse) területeken 7/3, 8/2 arányban (agonista-antagonista) adagolom a terhelést. A derék területén még ennél is kisebb arányban, mivel úgyis túl akarja majd terhelni azt a régiót a hétköznapi mozgása során.

A vendégem 1 éve jár hozzám ’személyi edzésre’. Az idegi tünetei mára már elmúltak, a krónikus derékfájdalma elmúlt. Néha, sokáig tartó állás után jön elő minimális discomfort érzés a derékban vagy menstruáció előtt-közben, ami a következő edzéssel elmúlik.

Források:

  1. https://www.researchgate.net/publication/258058286_%27The_core%27_Understanding_it_and_retraining_its_dysfunction
  1. https://www.researchgate.net/publication/230703346_THE_EFFECTS_OF_INTRA-ABDOMINAL_PRESSURE_ON_THE_STABILITY_AND_UNLOADING_OF_THE_SPINE
  1. https://www.researchgate.net/publication/301638475_A_Systematic_Review_of_the_Effects_of_Exercise_and_Physical_Activity_on_Non-Specific_Chronic_Low_Back_Pain

(4. ) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4262933/

(5.) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26823657/